رواية الريان ( كامله جميع الفصول ) بقلم شغف الاعصار
نجد أن ذلك القاسي يعتلى على ذلك الحصان الاسود (جبر)ونجد أن ذلك القاسي يجلس على الحصان وأمامه ذلك الجسد الذي لا يظهر له ملامح من كثر الضرب
ريان بقوه:ده جزاء كل واحد هيخالف اوامري سااااامعين (كانوا في ساحه) ودلوقتي العقاب هيتنفذ وأطلق النار على هذا الرجل
في بيت العمده يدخل الغفير ويقول
عبد الستار:يا حضرت العمده
العمده همام:اي يا بجم داخل مسروع كده ليه
عبد الستار:ريان بيه
همام:ماله ريان
عبد الستار:قتل حد في الساحه
همام:هو مش ناوي يجبها البر ماشي يا ريان روح انت مشي الغفير
فوق في أحدي الغرف نجد ذلك النائم عاري الصدر يستيقظ لانه كان سهران في أحدي الملاهي الليله لبعد الفجر استيقظ من نومه وارتدي عبائته ونزل
همام:اي يا عاصي مش هتبطل سرمحه وراء الحريم ولا عط
عاصي:هو في احلى من السرمحه ولا العط
همام:أما اشوف اخرتها معاكم يا ولادي أنا عارف هعمل فيكم اي
عاصي:أنا طالع يا بوي
همام: طيب
خرج عاصي إلى الاسطبل ووجد تلك الحوريه بشعرها الاسود القاتم
عاصي :شكلك مش هتجيبيها البر يا مهره
مهره بفزع:عاصي بيه
عاصي:اي اللى جابك هنا وفجأه احمرت عيانه ومسكها من معصمها بقوة وقال بصوت مخيف وقوي:أنتِ هنا مش في كباريه علشان تطلعي بشعرك فهماااااه أنتِ ملكي محدش ليه حق يشوف شعرايه من شعرك غيررري حتي ابوكي سااامعه يا روح امك ساااامعه
مهره بوجع ودموع:اه اه يا عاصي بيه أيدي سيبني وبعدين انت ملكش حق تكلمني كده
عاصي:لا ليا وفجأه قبلها من شفايفها بقوه وغضب وبعد دقائق سند جبينه على جبينها وقال هاخد منك اللى عايزه بالغصب أو الزوق فاهمه غوري يلا مشيت مهره وهي تبكي
عاصي ركب على حصانه ومشي لوجهته
عند ريان نزل من على الحصان
ريان:يا جااابر
جابر:نعم يا ريان بيه
ريان:خد جبر على الاسطبل
جابر:حاضر يا ريان بيه
دخل ريان إلى والده
همام:اجهز يا عريس فرحك الليله
ريان:فرح مين يا بوي
همام:فرحك يا ولدي على فيروز
ريان:فرح مين وفيروز مين اي الكلام ده يا بوي
همام:أنا خبرتك وجهز نفسك
ريان بغموض:تمام يا بوي
ومشي...
في مركز الشرطه...
نجد ذلك الجالس على مكتبه بملل يدخل إليه العسكري رجب
رجب:عدي باشا اللواء عز الدين عايزك
عدي:طب روح انت يا رجب وانا هروحله
ذهب عدي إلى اللواء عز الدين وخبط على الباب واذن له عزالدين بالدخول
عدي:حضرتك طلبتني
عز الدين:اقعد يا عدي
جلس عدي
عز الدين:في مهمه خطيره بس مش هتبقي لوحدك
عدي:اي هي يا فندم ومين هيبقي معايا
عز الدين:مهمه في بلدك سوهاج عرفنا انو في مهربين اثار هناك واللى هيبقي معاك المقدم فجر
عدي بصدمه:أنا مش موافق يا فندم أنا هطلعها لوحدي
عز الدين:ده أمر من فوق يا حضرت الظابط جهز نفسك واه هي هتقعدوا سوا اليومين دول هتيجي بكره يلا على مكتبك
عدي:علم وينفذ يا فندم ومشي وهو غاضب جدا
دخلت مهره إلى الغرفه اللى بجانب السرايا
والدها(عبد الستار):مالك يا بنتى بتعيطي ليه
مهره:مفيش يا بوي تعالى نمشي من هنا يا بوي
عبد الستار:هنمشي ونروح فين بس يا بنتي ده اكل عيشنا يلا روحي اغسلى وشك كده وكلى
مهره بيأس:حاضر يا بوي
في بيت متهالك في الصعيد
نجد أن هناك فتاه تطعم الطيور وتنادي عليها مرات أبوها
حنان:بت يا فيروز يا بت
فيروز:نعم يا مرات ابوي
حنان:تعالى ياختي
ذهبت لها فيروز
حنان:جوازك على ابن العمده بليل
فيروز بصدمه:جواز مين أنا مش موافقه
قامت حنان وامسكت شعرها وقالت بقوه:أنا مبخدش رأيك يا روح امك أنا بقولك وهتجوزيه ورجلك فوق رقبتك ما انتِ مش هتفضلى قاعده معايا هنا
فيروز بوجع: بس ده بيت ابوي
حنان:بيت ابوكي اي أنا اتجوزت ابوكي علشان اخد منه حاجه بعد ما يموت واهو مات وساب البيت المعفن ده يلا روحي اجهزي
فيروز:حسبي الله ونعم الوكيل ومشيت
في بيت في القاهره تسكن تلك الفتاه وحيده تستيقظ بملل وغيرت ملابسها وفطرت وقامت تجهز شنطتها لتسافر بلد لم تذهب إليها من قبل وبينما وهي تجهز شنطتها رن هاتفها وكان ابن عمها
ابن عمها:اهلا بفجر بنت عمي
فجر:عايز اي يا سامر
سامر:مش ناويه ترجعيلنا
فجر:مش هرجع بعد ماما وبابا ماتوا وانتم كنتم السبب بسبب وسختكم مش هرجع وهكشفكم وهحط الكلبشات بإيدي في ايديكم وده وعد
سامر :شكل القطه بقت بتخربش ونست الفزع والخوف اللى بيجلها لما تشوفني بس سلام مؤقتا يا فجر واغلق الخط
فجر:والله لانتقم منكم خلصت شنطه هدومها وذهبت لتركب القطر إلى سوهاج
في السرايا الجميع كان مجتمع على سفره الاكل
همام:فرح ريان بليل
سندس:على مين يا حاج
ابتسمت ساره لأنها ظنت انو هيتجوزها
همام:على بنت اسمها فيروز
انصدمت ساره وأمها (سندس)
سندس: بنت مين دي يا حاج
همام:بنت ابوها كان صاحبي وهي كويسه يلا كملوا اكلكم
خلصوا اكل طلع ريان اللى كان صامت صمت مخيف على أوضته ذهب له عاصي وعدي
عاصي:العريس اهووو العريس اهووو
عدي:يا عريس يا عريس يا عريس
ريان:بقولكم اي أنا مش طايق روحي فاطلعوا بره
عاصي: بس مش غريبه انك توافق شكلك تعرف البت دي وشكلك بتحبها
ريان:أنا مش موافق بس لو قولت ابوي ومهما أقوله هو خلاص قرر وشهر كده وهطلقها ومش أنا بتاع الحب يا حنين
عدي جاله اتصال من عز الدين وقاله يروح يجيب فجر من عند محطه القطار
عدي:طب سلام أنا يا شباب
عاصي :سلام يا خويا
عاصي:مش عايز مساعده ها دا انت فرحك انهارده
ريان:انا محتاج مساعده منك انت يا دكتور البهايم
عاصي:دكتور البهايم اللى مش عاجبك ده بيعالج امثالك يا طور وطلع جري
ريان:ولااااااا عااااصي خد يلاااااا قسماً بالله مش هسيبك يا روح امك خد يلاااااا
عاصي:اجي مين ياعم هو أنا بايع عمري
ريان:خد بس يلا هوريك ازاي الطور بيتقدم للبقره
عاصي:لأ ياعم مش عايزين نتعبك لسه امبارح شايف طور متقدم للبقره لايف وطلع بره السرايا وقال مع السلامه يا طور
ريان:طيب يا عاصي الكلب
في غرفه ساره وأمها
ساره:يعني ريان هيضيع من ايديا
امها سندس:متخفيش اوعدك انو هيبقي ليكي
ساره:ازاي يما
سندس:هنطفشها بس خليها تيجي بس وكمان أنتِ عارفه ريان هيطفشها الصبح
ساره:عندك حق ياما
ذهب عدي إلى محطه القطار وهو بيتأفف
وفجأه صرخه بنت بتقول:الحقووووووووووني
(التعريف)*****
ريان الجارحي:شاب بالخامسه والعشرون من عمره قاسي لا يعرف الرحمه اطلاقا يلقب بريان الصعيد لا يعترف بشئ اسمه حب (يقول إن الحب للضعفاء وانا لست ضعيف) يعمل في شركات والده
عدي الجارحي:شاب عند 23 سنه مرح قليلا يعمل بالشرطه اخو ريان
عاصي:22عام اخو ريان وعدي يعمل دكتور بيطري مرح للغايه
فيروز:20سنه يتيمه مرحه ولطيفه
فجر:22سنه يتيمه تعمل بالشرطه مرحه
مهره:20سنه بنت الغفير مرحه وطيبه
ساره بنت عم ريان:24سنه هي كويسه بس طمع امها مخليها وحشه
سندس ام ساره:امرأه طماعه تريد كل شئ
سامر جوز سندس:طيب ويحب عائلته
همام:العمده اخو سامر طيب وحنون ويعشق اولاد